Retro: Alien - A nyolcadik utas: a Halál

Az űrben senki sem hallja a sikolyodat

Sok minden kellett ahhoz, hogy ez az 1979 -es film megkerülhetetlen eleme legyen az egyetemes filmművészetnek. Ridley Scott zsánerfilmje alapjaiban reformálta meg a sci-fi műfaját és vált hivatkozási alappá. Alapmozija a horror műfajjal vegyítette az űr hidegét lélegzetelállító módon. H.R. Giger, a svájci szürrealista művész pedig megalkotta minden idők talán legfélelmetesebb szörnyét, akinek a kinézete semmihez sem fogható és ijesztő. (Oscar-díj volt a jutalma érte.)

A történet 2122 - ben a távoli űrben játszódik, ahol egy ipari szállítóhajó, a Nostromo 7 tagú legénységével (és egy macskával) épp a Föld felé tart rakományával, amikor az Anya nevű szuper számítógépük idő előtt felkelti őket a hibernációból, hogy elvezesse őket az LV-426-ra, ahol érdekes jeleket fognak, amiket meg kell vizsgálniuk mielőtt hazatérhetnének. A planétán találnak egy (vélhetően régóta lezuhant) űrhajót, és benne az úgynevezett 'Space Jockey', azaz 'ŰrZsokét', semmit nem tudni a múltjáról, honnan jött és, hogy mi történt vele (-De én tudom, én tudom tanárbácsi!!! - Fogd be a pofádat Prometheus, vagy kizavarlak a teremből!), viszont, hogy nem önszántából rohad ott a teste az biztos. Később a Nostromo legénységére is feljut az a lény, aki miatt ők is az idegen faj sorsára juthatnak nagyon könnyedén.

A szereplők játéka természetes, letisztult és élethű. Tom Skerritt, Dallas parancsnok szerepében igazi vezérként nagyon hiteles, Ian Holm, mint Ash egészségügyi tiszt minimalista játéka, és olykor az "elgondolkodásai" kitűnőek. A legnagyobb dobás pedig természetesen az, hogy Scotték meghúzták a váratlant és egy nőt tettek meg főszereplővé, amit még kitűnően tudtak palástolni is a film első felében. Sigourney Weawer világhírű lett, karaktere Ripley hadnagy, pedig beírta magát a legnagyobb filmes hősök elit társaságába, tette mindezt szupererő, vagy egyéb képesség nélkül, mindössze logikája és legfőképpen életben maradási ösztöne segítette, hogy fel tudja venni a harcot a xenomorpf ellen.

A szereplők viszonyát folyamatosan befolyásolja a mindent látó és irányító giga-vállalat a Weland-Yutani, ami a későbbi részékben egyre fontosabb szerepet tölt be. (A nyolcadik utas a Halál-ban legtöbbször Brett és Parker értekeznek róluk bővebben és abszolúte negatív felhanggal.) Ridley Scott mindig is úgy vélte, hogy a jövőben az ehhez hasonló mamutcégek fogják irányítani az emberek életét (ez később visszaköszön a másik kultikus science fiction alkotásában is).

A szörnyet folyamatosan vezetik fel, hiszen Dan O'Bannon íróval nagyon helyesen alkalmazták azt az elvet, hogy az ismeretlentől fél legjobban az ember, majd a xenomorpf megjelenése is változik, ahogy kifejlődik megszületése után. Brutális, vérszomjas, alkalmazkodó, kegyelmet nem ismerő, intelligens, magyarán szólva tökéletes gyilkológép. Harca az erre felkészületlen (hogyan is lehetne felkészülni egy soha nem látott borzalomra?) legénységgel nyomasztó, félelmetes és olykor reménytelen az emberek szempontjából. Ezt elősegíti Jerry Goldsmith egyedi zenéje, mely hagyja, hogy átjárjon minket a borzongás mielőtt megpróbálna megijeszteni bennünket az űr félelmetes fenevadjával.

Az Alien tehát alapfilm, melyben Ridley Scott zseniálisan megálmodott látomásában tökéletesen keresztezte a sci-fi és a horror műfaj elemeit, ridegebben és komorabban, mint bárki más a Világon.

Box Office: Még mindig beszélő mosómedve és harci teknőcök uralják a mozikat

Amerikában hetek óta a Galaxis őrzőiről és a Tini Nindzsa Teknőcökről szólnak a toplisták

Nem volt ez másként ezen a hétvégén sem.

Ismét első lett a hétvégi bevételeket tekintve a Galaxis őrzői, ami elképesztő, mindössze 5%-os(!) esést mutatott az előző héthez képest, ami több, mint szenzációs teljesítmény egy hetek óta futó filmtől.
A második helyre ismét a TMNT futott be, a még mindig jónak számító 30%-os zuhanást követően.
Előbbi így 16-ot, utóbbi 12 milliót hozzáadva az eddigi bevételeihez.

A Galaxis őrzői így csak Amerikában már 275 milliónál tart (világszerte 548-nál), a Leonadroék pedig 162-nél (világszerte 275-nél) járnak.

Frank Miller és Robert Rodriguez új Sin City mozijára viszont továbbra sem kíváncsi a kutya sem, így a Jessica Alba és Josh Brolin főszereplésével készült képregényfilm mindössze 10 milliónál tart.

A heti premierek közül elég gyengén nyitott a Pierce Brosnan nevével fémjelzett The November Man, aminek 9 milliót sikerült csak összeszednie.
Az As Above/So Below című thriller viszont büszke lehet a 8 milliós nyitására, amivel a legjobb premier film lett a hétvégén, a toplistán pedig a 4. helyet szerezte meg.